Feedbacksessie @ Npuls & SURF

In september zijn verschillende bijeenkomsten georganiseerd om ons nieuwe werk te presenteren en te onderzoeken hoe de visuele taal in de praktijk kan worden toegepast. We delen de verslagen hier. Tijdens een hybride sessie op 16 september onder leiding van Evelien Renders en Liona de Graaf, samen met collega's van Npuls en SURF, werd duidelijk dat de beeldtaal nu al waardevolle inzichten geeft in de complexiteit van het onderwijsecosysteem. De beeldtaal helpt om gesprekken over digitalisering op gang te brengen, waarbij niet alleen naar afzonderlijke elementen wordt gekeken, maar ook naar het hele ecosysteem.

Hoe beeldtaal bijdraagt aan discussies over onderwijsvernieuwing

Tijdens deze sessie kwam een interessante vraag naar voren: hoe kan de beeldtaal helpen bij het bedenken van een breder perspectief op onderwijsinnovatie? Een advies dat we kregen was om niet te proberen alle mogelijke use cases volledig uit te werken, vanwege de grote diversiteit in het onderwijs. In plaats daarvan werd aangeraden om een paar 'onbetwiste' concrete voorbeelden te ontwikkelen en die op te nemen in de beeldtaal.

Daarnaast werd het idee geopperd om een consultatiedienst op te zetten waar onderwijsprofessionals advies kunnen krijgen over hoe ze de visuele taal in hun eigen context kunnen toepassen. Deze service zou aangeboden kunnen worden in de vorm van een spreekuur of consultancy. Waardevolle input waar we de komende tijd mee aan de slag gaan!