Micro-credentials @ Potsdam (NL)
Tijdens de tweede Design Thinking workshop voor de Higher Education Interoperability Working Group in het zonnige Potsdam hebben we onze visuele taal over interoperabiliteit voor het onderwijs geïntroduceerd en gebruikt. Het evenement, georganiseerd door de European Digital Education Hub, bracht ongeveer 35 deelnemers van de EDEH Interoperability Workgroup en het Consortium samen.
Doel: Prototyping van een 'Starterskit voor interoperabiliteit in het hoger onderwijs'.
De workshop had als doel een prototype te maken van een "Starterskit Interoperabiliteit Hoger Onderwijs" door middel van twee ontwerpuitdagingen. Vijf diverse, multidisciplinaire teams ontwikkelden prototypes, waaronder een Interoperability Governance Toolkit en specifieke richtlijnen voor prioritaire use cases op basis van referentiearchitectuur en bestaande standaarden.
Eén team richtte zich op use case 6: het digitale beheer van onderwijsreferenties (uitgifte, verificatie, intrekking), waarbij prestaties uit verschillende leerervaringen worden bevestigd. Deelnemers onderzochten hoe verschillende rollen binnen een instelling samenwerken om micro-credentials te creëren. Met behulp van onze visuele taal knipten ze flyers uit en legden ze elementen in lagen aan om hun verhalen op te bouwen, wat inspireerde tot een nieuw slidedeck speciaal voor deze micro-credentials use case.
Enthousiasme en vooruitblik
Het enthousiasme en de creativiteit van de deelnemers waren overduidelijk en we kijken ernaar uit om deze tools verder te ontwikkelen. Binnenkort publiceren we een speciale post over deze use case op onze website!